Transfer från Alicante flygplats

Mycket sol, havet, den härliga sanden och det hälsosamma klimatet lockar många att besöka Costa Blanca. När man då har satt sig på ett flyg och tagit sig ner till Alicante flygplats kan man vara ganska trött efter resan. Då passar det perfekt att ha bokat en transfer som står och väntar på flygplatsen och hämtar upp dig där. Transfern tar dig sedan direkt dit du har bokat att den ska släppa av dig.

Boka transfer här

När man ska boka transfer kan man antingen välja mellan egen chaufför eller delad flygplatstransfer. Väljer man transfer med egen förare får man en privat chaufför, med dörr till dörrtjänst, en chaufför som möter dig personligen och ett fordon för bara dig. Väljer man delad transfertjänst får man en pendelbusstjänst, man får dela skjuts, det är en förbestämd mötesplats och det är en transfertjänst eller liknande.

Bokningen sker i tre steg där man först väljer destinationen, sedan vilken avgång alltså den tid som flyget kommer så att företaget kan planera schemat för transfern och sedan antal passagerare. Man får en bokningsbekräftelse med en voucher där det står instruktioner om hur man ska hitta sin chaufför som ska transportera dig. Instruktionerna kan se väldigt olika ut beroende på vilken flygplats man ska till. Det kan finnas receptionsdiskar där chauffören väntar på dig eller så kan de vänta i ankomsthallen eller så kan man få gå till en bussficka och bli upphämtad där osv. Skulle det uppstå problem kan man kontakta sin chaufför.

Skulle det bli förseningar kan det vara bra att veta att chauffören väntar i 60 minuter efter det att flyget har landat. Har passageraren fortfarande inte kommit gör chauffören förfrågningar för att komma fram till vart passageraren har tagit vägen. Men kan man ändå inte hitta passagerarna kommer chauffören att lämna platsen. Blir det förseningar bör man därför genast kontakta sin leverantör så att chauffören stannar kvar. Har man inget incheckat bagage som man ska vänta på kan detta vara bra att meddela detta så att chauffören är klar att åka så fort du kommer. Vid flygförseningar eller om man missat anslutningar och blir försenad på grund av detta finns det olika policyn som gäller eftersom att ankomsttiderna övervakas. Är det så att man har valt privat chaufför och det blir flygförseningar från ursprungliga tidtabellen på upp till tre timmar är detta inkluderat. Skulle tiden däremot överstiga tre timmar måste man ringa leverantören och be fordonet vänta samt betala en extra avgift i förskott för att fordonet ska vänta på dig. Har man valt delad transport vid flygförseningar kommer man att bli erbjuden transport med nästa tillgängliga delade tur. Ska man kontakta företaget angående förseningar måste man ringa, det går inte att göra detta via e- post i och med att dessa inte kommer att hinnas läsas innan det är för sent.

Shuttle Direct har som policy att vid privat transport lämna och hämta så nära boendet som möjligt. Men det kan även förekomma situationer när detta är omöjligt så som exempelvis vid fysiska omöjligheter, åtkomstskäl, meterologiska förhållanden, poliskrav osv. Då kommer man att hämta så nära boendet som det är möjligt. Vid delad tur hämtas och lämnas man på platser så nära boendeplatsen som möjligt.

Man bör kontrollera sitt bokningsformulär så att datum, tider och platsen stämmer och så att man är på plats 10 minuter innan incheckningsdisken öppnar. Incheckningsdisken öppnar två timmar innan flygets avgång och stänger 40- 45 min före flygets avgång. Transportföretaget är vid flygplatsen 2-2 ½ timme innan flygets avgång. Fyller man i tiden som står på flygbiljetten i bokningsformuläret så kommer hämtningstiderna automatiskt beräknas. När man sedan får sin bekräftelse bör man kontrollera så att tiderna stämmer och om de inte gör det bör man genast kontakta sin leverantör. Leverantören kommer att välja vilken väg ni kommer att ta till destinationen och på bekräftelsen kommer ungefärlig körtid och transportsträcka mellan hämtning och lämning stå.

Man bör boka 24 timmar före ankomst men helst så tidigt som möjligt i och med att vissa datum och tider kan stängas om det inte finns tillgängliga fordon. Det är även smart att boka sin hemresa samtidigt som man bokar resan dit. Om det är så att man ankommer och avreser från olika flygplatser ska man göra två olika bokningar.

Varje person får endast ha ett bagage med en maxvikt på 20 kg och ett handbagage på 5 kg med sig vid transporten. Tänker man ha mer bagage än detta måste man anmäla detta vid bokningen. Man anpassar nämligen fordonets storlek efter antal passagerare och bagage. Skulle man inte ha anmält extra bagage och det behövs ett extra fordon för detta blir passageraren ansvarig för den extra kostnaden som detta innebär. Så tänker man exempelvis ha med sig golfklubbor, barnvagn, osv så ska det bokas innan.

Behöver man ha barnstol så bör man kolla upp om detta finns vid denna destination. Ibland finns det barnstolar och ibland inte, men finns det som alternativ vid bokningen så finns detta i bilen. Om man bokar skytteltjänster så finns det inga barnstolar.

Som funktionshindrad ska man fylla i vilken sorts rullstol man har. Är det en motoriserad vikbar rullstol eller en elscooter blir detta som ett extra bagage och måste bokas som detta. Man kan ha minskad rörlighet men en viss rörlighet måste man ha så att man kan ta sig ur och i bilen. Vid vissa resmål kan man boka fordon som är anpassade för passagerare med ingen rörlighet men det finns endast begränsade fordon så man bör kontakta företaget för att kolla upp detta.